To Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (πλήρης τίτλος: Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου Αιώνα) είναι κινηματογραφικό φεστιβάλ που ειδικεύεται στις ταινίες ντοκιμαντέρ και διοργανώνεται κάθε Μάρτιο στη Θεσσαλονίκη από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Ιστορία

Ιδρύθηκε το 1999 από τον Δημήτρη Εϊπίδη ο οποίος το διηύθυνε μέχρι τον Μάρτιο του 2016, ενώ στη συνέχεια ανέλαβε ο κριτικός κινηματογράφου Ορέστης Ανδρεαδάκης.

Στόχος του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα είναι να παρουσιάζει τις εικόνες της «κοινωνικής, ιστορικής, πολιτικής και, κυρίως, ανθρώπινης πραγματικότητας του νέου αιώνα, που λειτουργούν ως εφαλτήριο για κινηματογραφικές περιπλανήσεις, να ενημερώσει, να ευαισθητοποιήσει και να κινητοποιήσει το κοινό, γύρω από κρίσιμες θεματικές που απαιτούν την κριτική στάση και την ενεργή συμμετοχή του.

Η πρώτη διοργάνωση είχε μια τιμητική διεθνή συμβουλευτική επιτροπή αποτελούμενη από σημαντικά ονόματα από το χώρο του κινηματογράφου, όπως οι Chantal Ackerman, Judith Elek, Marceline Loridan-Ivens, Johan van der Keuken, Robert Kramer, Michel Negreponte, Alexandre Sokurov, Frederick Wiseman, D.A. Pennebaker, κ.α.

Τα τμήματα του φεστιβάλ

Η δομή του προγράμματος του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα συγκροτείται από τα εξής τμήματα:

  • «Ανθρώπινα Δικαιώματα», με ντοκιμαντέρ που εστιάζουν στην κατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στον κόσμο σήμερα.
  • «Περιβάλλον», όπου προβάλλονται ντοκιμαντέρ σχετικά με το περιβάλλον.
  • «Κοινωνία», με ντοκιμαντέρ που εστιάζουν σε κοινωνικά ζητήματα.
  • «Όψεις του κόσμου», με ντοκιμαντέρ που εστιάζουν στις πολλές και διαφορετικές όψεις του 21ου αιώνα στον κόσμο.
  • «Καταγραφή της μνήμης», όπου προβάλλονται ντοκιμαντέρ που αναδεικνύουν «τη σημασία του να θυμόμαστε για να μαθαίνουμε».
  • «Πορτρέτα: ανθρώπινες διαδρομές», με ντοκιμαντέρ όπου «Oι εμπειρίες, ο χαρακτήρας, οι αντιδράσεις, μια σκοπιά της διαδρομής ενός ανθρώπου στη ζωή είναι αντιπροσωπευτικές για την περιγραφή μιας κατάστασης, η οποία σκιαγραφεί μια ολόκληρη κοινωνία.»
  • «Μικρές αφηγήσεις», όπου προβάλλονται ντοκιμαντέρ που αφηγούνται απλές ανθρώπινες ιστορίες.
  • «Μουσική & Χορός», όπου προβάλλονται μουσικά ή σχετικά με τον χορό ντοκιμαντέρ.
  • Παράλληλα, υπάρχει και ένα ειδικό τμήμα με ντοκιμαντέρ για παιδιά, όπως και ένα τμήμα αφιερωμένο στο ελληνικό ντοκιμαντέρ («Ελληνικό Πανόραμα»).

Επίσης, σε κάθε διοργάνωση υπάρχουν αφιερώματα σε έλληνες και ξένους δημιουργούς με αξιοσημείωτη πορεία, αλλά και αφιερώματα στο ντοκιμαντέρ μιας συγκεκριμένης χώρας. Μεταξύ άλλων, έχουν γίνει αφιερώματα στο έργο των Werner Herzog, Bruce Weber, Monika Treut, Joris Ivens, Johan van der Keuken, David & Albert Maysles, Pirjo Honkasalo, Stefan Jarl και Kim Longinotto.

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα περιλαμβάνει, επιπλέον, παράλληλες δράσεις –ημερίδες, masterclasses, ομιλίες, συνέδρια, εκθέσεις. Παράλληλα, ένα ξεχωριστό τμήμα είναι αφιερωμένο στην Αγορά του ντοκιμαντέρ. Το τμήμα αυτό «ξεκίνησε μεν ως μια βαλκανική αγορά που φιλοξενούσε αγοραστές και ταινίες από τα Βαλκάνια, αλλά πλέον έχει καθιερωθεί ως ένας τόπος όπου δημιουργοί απ’ όλο τον κόσμο συναντούν εκπροσώπους τηλεοπτικών σταθμών (ευρωπαϊκών ως επί το πλείστον, αλλά και αμερικανικών και ασιατικών), με απώτερο σκοπό την προώθηση και πώληση των ταινιών τους.»

Ιδιαίτερο ρόλο στο φεστιβάλ έχει το Pitching Forum, που διοργανώνεται από το Eυρωπαϊκό Δίκτυο Nτοκιμαντέρ (EDN) σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Nτοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης-Εικόνες του 21ου αιώνα. Στο φόρουμ συμμετέχουν Έλληνες επαγγελματίες του οπτικοακουστικού χώρου, οι οποίοι μπορούν να παρουσιάσουν το έργο τους, αλλά και να ενημερωθούν για τις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο τους, καθώς και να εκπαιδευτούν από επαγγελματίες.

Βραβεία

Το Φεστιβάλ δεν έχει διαγωνιστικό χαρακτήρα, και η επιλογή της καλύτερης ταινίας γίνεται από τους θεατές του. Πιο συγκεκριμένα, απονέμονται τα εξής βραβεία:

  • Δύο Βραβεία Κοινού που αφορούν σε ταινίες άνω των 45' (μία ελληνική και μία ξένη). Συνοδεύονται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000 Ευρώ για την καθεμία.
  • Δύο Βραβεία Κοινού που αφορούν σε ταινίες κάτω των 45' (μία ελληνική και μία ξένη). Συνοδεύονται από το χρηματικό έπαθλο των 2.000 Ευρώ για την καθεμία.

Από το 2007 έχουν καθιερωθεί δύο νέα τιμητικά βραβεία. Η Διεθνής Αμνηστία απονέμει τιμητικό βραβείο στην καλύτερη ταινία του τμήματος Ανθρώπινα Δικαιώματα, ενώ η WWF απονέμει τιμητικό βραβείο στην καλύτερη τιμητική ταινία του τμήματος Κοινωνία και Περιβάλλον.

Οι ταινίες του κυρίως προγράμματος είναι υποψήφιες και για τα βραβεία FIPRESCI σε Καλύτερο Ελληνικό και Καλύτερο Ξένο Ντοκιμαντέρ από την Διεθνή Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου.

Για περισσότερες πληροφορίες-λεπτομέρειες, επισκεφτείτε την επίσημη σελίδα του Φεστιβάλ, πατώντας εδώ

 

21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Τα Βραβεία στις Ελληνικές Συμμετοχές

Untitled Document

FIPRESCI Βραβείο
ΟΤΑΝ Ο ΒΑΓΚΝΕΡ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕ ΤΙΣ ΠΑΤΑΤΕΣ (2018 51')
Οικονόμου Μαριάννα

Βραβείο Mermaid
ΙΡΒΙΝΓΚ ΠΑΡΚ (2019 118')
Ευαγγελίδης Παναγιώτης

Βραβείο Κοινού Fischer για ταινίες κάτω των 50'
ΚΑΝΑΡΙΝΙΑ, ΤΑ (2019 17')
Κυβερνήτης Γιώργος

ΕΚΚ Βραβείο
ΑΠΟΛΙΘΩΜΑΤΑ (2019 50')
Αρβανιτάκης Πάνος

Επιτροπή Βραβείων Νεότητας Φοιτητών Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης Ειδικό Βραβείο
ΣΥΚΟΣΠΙΤΟ, ΤΟ (2018 107')
Καμπούρογλου Πίτζι

Επιτροπή Βραβείων Νεότητας Φοιτητών Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης Καλύτερης Ταινίας
MAKE THE ECONOMY SCREAM (2019 80')
Χατζηστεφάνου Άρης

ΕΡΤ Βραβείο, Βραβείο Κοινού Fischer για ταινίες άνω των 50'
ΜΠΑΝΤΑ, Η (2018 64')
Ασλανίδης Νίκος

ΠΕΚΚ Βραβείο
4 ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ, ΤΑ (2019 74')
Δανέζη Ηλιάνα

 

21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
01 - 10 Μαρτίου 2019
Όλες οι συμμετέχουσες Ελληνικές Ταινίες

 
 

 


 

21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
οι αφίσες

21 TDF POSTER WORKER
 
21 TDF POSTER DOG
 
21 TDF POSTER PHONE
 
Σχεδιασμός: Ιφιγένεια Βασιλείου

Φωτογράφιση: Αφροδίτη Σπυροπούλου,
Ευτυχία Βλάχου

Σκεπτικό: Προσπερνάμε ανθρώπους στο δρόμο, αντικείμενα, αδέσποτα.
Σαν όλα να είναι κρυμμένα. Τα ντοκιμαντέρ μάς αποκαλύπτουν τις κρυφές ιστορίες,
τις αθέατες πτυχές ανθρώπων και καταστάσεων.
Μάς φανερώνουν όσα δεν βλέπουμε με την πρώτη ματιά.

 

Κύλιση στην κορυφή